Browsing Category

Uncategorized

Uncategorized,

Nukkuma-asennon tärkeys

Nukkuma-asennolla on suuresti väliä terveyttä ajatellen ja erilaisissa elämäntilanteissa. Tavallinen vaaka-asento ei sovellu aina nukkujalle, sillä myös ikä voi tuoda omat haasteensa nukkumiseen ja varsinkin sen jälkeiseen olotilaan.

Iäkkäämmillä ihmisillä voi tulla verenkierto-ongelmia jalkoihin. Myös selkävaivat ovat yleisiä. Edellämainitut vaivat ovat toki myös nuorempien ongelmia. Tällaisiin tilanteisiin auttaa usein sängyn jalkopäädyn nosto korkeammalle jos se on teknisesti mahdollista, tai vaikkapa tyynyjen asettaminen jalkojen alle. Sama keino sopii myös jalkojen palautumiseen, jos takana on pitkään seisomista tai rankkaa urheilua.

Isompien tai useampien tyynyjen käyttäminen auttaa usein kuorsaukseen tai sitten vaikkapa nenän tukkoisuuteen, sillä tällöin hengitys helpottuu ratkaisevasti.

Tyyny avuksi

Selkäkipuisille on olemassa muitakin vinkkejä, kuten tyynyn laittaminen polvien väliin, jos nukkuu kyljellään. Selällään nukkuja voi laittaa sopivan kokoisen tyynyn alaselän alle ja vatsallaan nukkuvaa suositellaan laittamaan tyyny lantion alle.

Kyljellään nukkuminen voi tuottaa kivun tunnetta lonkkaan tai olkapäähän. Joillekin se aiheuttaa jopa närästystä, mutta ilmeisesti kyseessä on tutkimusten perusteella oikealla kyljellä nukkuvien ongelma. Se taas johtuu ruokatorven lihaksesta, sillä se vapauttaa vatsahapot oikealla kyljellä nukuttaessa.

Tutkimusten mukaan vatsallaan nukkuminen on huonoin asento, koko paineeseen kohdistuvan paineen vuoksi. Jos kuitenkin nukkuu vatsallaan, saisi tyyny olla litteä, jotta niska ei rasitu ja tuota kipua kehoon.

Selällään nukkuminen ei aiheuta närästystä, pään ollessa rinnan yläpuolella. Samalla tosin kuorsaaminen saattaa voimistua selällään nukuttaessa. Joka tapauksessa se on kuitenkin haittoineenkin paras asento nukkua yleisesti ottaen.

Vaihda asentoa

Nukkumisasennon vaihtaminen voi olla hyvä keino ongelmiin, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty, sillä asentoa vaihdetaan unissaan. Tennispallon tai jonkun muun vastaavan kokoisen pallon teippaaminen selkään voi opettaa nukkujaa vaihtamaan muuhun asentoon, kuin selällään nukkumiseen. Vatsaan tai rintaan teipatessa nukkuja todennäköisesti repii pallon pois, joka voi tuottaa kipua rintakarvojen ollessa ryijy-tyyppiset.

Erilaisiin nukkumisasentoihin ja elämäntilanteisiin on markkinoilla erilaisia sänkyjä, joiden avulla asentoa voi muuttaa helposti. Tällaisia ovat muun muassa seniorisängyt ja moottorisängyt, jotka saattavat toki maksaa hiukan normaalia sänkyä enemmän, mutta pitkässä juoksussa kuitenkin vähentävät haittoja.

Uncategorized,

Ylasavonkehitys.fi – Nappaa parhaat vinkit hiusten kasvatukseen  

Onko tavoitteenasi kasvattaa pitkät ja terveet hiukset? Hiusten kasvu ei ole täysin sattumanvaraista, sillä voit helposti nopeuttaa kutriesi kasvua kiinnittämällä huomiota niin hiusten hoitorutiineihin kuin ruokavalioosikin. Näiden seuraavien vinkkien avulla voit tehdä hiusten kasvatuksesta entistä helpompaa ja näin varmistat sen, että hiuksesi näyttävät kauniilta myös kasvun aikana.

 

  1. Investoi hyviin saksiin ja tasoita hiuksiasi säännöllisin väliajoin. Tämä vähentää hiuksien katkeilua ja halkeilua, ja näin hiuksesi säilyvät terveinä kasvuprosessin ajan.
  2. Laadukas hoitoaine on kaiken a ja o. Voit löytää laadukkaan hoitoaineen HairLustin valikoimista juuri sinun hiustyypillesi. Laadukas hoitoaine helpottaa hiustesi käsittelyä jättäen ne kiiltäviksi ja sileiksi.
  3. Hanki myös oikeanlainen shampoo hiustyypillesi. Tutustu shampoissa oleviin kemikaaleihin ja vältä vaarallisia kemikaaleja, kuten parabeeneja ja sulfaatteja.
  4. Ota avuksi ravintolisä. Monet ravintolisät voivat edistää hiusten kasvua, sillä ne sisältävät mm. hiuksille tärkeitä aminohappoja ja vitamiineja, jotka ovat elintärkeässä asemassa uuden hiuksen synnyssä.
  5. Tutkimukset ovat osoittaneet hiusöljyjen olevan hyväksi hiusten kosteustasapainolle. Sen takia onkin hyvä ostaa laadukas hiusöljy tai hiusnaamio, ja lisäämällä tämän vaiheen hiustenhoitorutiinisi voit parantaa hiustesi laatua huomattavasti.
  6. Kiinnitä huomiota hiustenhoitorutiineihisi ja siihen, miten muotoilet hiuksesi. Vältä lämmön käyttöä päivittäisessä hiustenlaitossa ja unohda hiusvärit ja muut voimakkaat kemikaalit, jotka vain vaurioittavat hiustasi.
  7. Hanki tyynyliina, jonka kangas on tarpeeksi pehmeää. Esimerkiksi puuvillainen tyynyliina olisi parempi vaihtaa bambukankaasta tehtyyn vaihtoehtoon, joka on myös huomattavasti ekologisempi vaihtoehto.
  8. Älä kiedo hiuksiasi pyyheturbaaniin vaan joko ilmakuivaa hiuksesi tai kääri hiuksesi laadukkaaseen, hiuksille lempeään materiaaliin, esimerkiksi bambusta tehtyyn mikrokuitupyyhkeeseen.
  9. Pese hiuksesi kylmällä vedellä, sillä se ikään kuin sulkee hiuksen pinnan jättäen hiukset entistä sileimmiksi ja terveen tuntuisiksi.
  10. Muotoile ja käsittele hiuksiasi varoen, äläkä esimerkiksi harjaa tai kampaa kutriasi liian kovakätisesti.

 

Kaikkia edellä mainittuja vinkkejä varten tarvittavat tuotteet löydät helposti HairLustin verkkosivuilta, josta löydät niin bambupyyhkeet kuin hiuksille turvalliset shampoot ja hoitoaineet. Tutustu HairLustin verkkosivuihin ja löydä juuri sinun hiuksillesi sopivat tuotteet jo tänään.