Carlsberg on kaikille tuttu tanskalainen olutmerkki, mutta monille sen tarina alkuvuosista on varsin tuntematon.
Olutmerkin historia alkaa vuonna 1811. Tällöin Jacob Christian Jacobsen syntyi ja hänestä tuli myöhemmin Carslbergin perustaja. Jacobsen pääsi olutpanimoyhtiön johtajaksi vain reilu parikymppisenä miehenä, kun hänen isänsä kuoli. Jacobsen oli intohimoinen oluenpanija, jota kiinnostivat työnsä ohella myös luonnontieteet.
Opiskeluelämää hän vietti Saksassa, jossa hän opiskeli oluenpanoa. Vuonna 1845 hän toi palatessaan saksasta hiivaa, jota hän käytti ensimmäisten lager-oluiden tekemiseen. Jonkin aikaa testailtuaan Jacobsen löysi sopivan maun oluelle. Uutta panimoa kehitellessään hän päätti antaa sille sekä Carl-poikansa nimen, mutta yhdistämällä sen vuorta kuvaavaan sanaan. Carlsberg -nimi on viimein syntynyt.
Carl ottaa osaa oluen panoon
Vuosikymmeniä myöhemmin Jacobsen kehitti panimoa edelleen ja suunnitteli muun muassa jäähdytyksen, jonka avulla oluen laatu parani entisestään. Carl-poika oli tuolloin myös isänsä ja isoisänsä jalanjäljillä – hän opiskeli myös oluen panemista. Carlin käsistä lähti uusi olut nimeltään Uusi Carlsberg.
Carl-pojan oluen myynti peittosi verrattain nopeaa alkuperäisen Carlsberg-oluen myynnin. Pojan ja isän välille tuli riita oluen tekotavasta ja sen nopeudesta. Jacobsen ajoi poikansa pois ja yritti pysäyttää Carlin oman panimon tuotannon. He sopivat riidat hiukan ennen vanhemman Jacobsenin kuolemaa.
Carslbergin hiivaviljely mullisti panimomaailmaa jo ennen Jacobsenin kuolemaa. Hän teki tuolloin radikaalin teon ja antoi Hansen-nimisen professorin keksinnön ilmaiseksi panimomestareille ympäri maailmaa. Tämän ansiosta samaa hiivaa käytetään useimmissa lager-oluissa kautta maailman.
Carlberg Pilsner sai alkunsa vuonna 1904. Tätä oluttakin tunnetumpi asia on sen etiketti, jonka suunnitteli arkkitehti Thorvald Bindesboll. Kruunun ja humalanlehden tähdittämä etiketti on tuttu tänäkin päivänä.
Carlsberg on vaikuttava olut
Carlsberg-olut on siis vaikuttanut monella tavalla koko lager-oluiden maailmaan, sillä ilman Carslberg-hiivaa maailman lagerit voisivat maistua erilaiselta – tai ainakin niiden tekotapa voisi olla erilainen.
Suomessa Carlbergia valmistaa Sinebrychoff, joka kuuluu nykyään kansainväliselle Carlsberg Groupille. Sinebrychoff on Pohjoismaiden vanhin panimo. Samalla se on Suomen vanhin elintarvikealan yritys.
Alkunsa Sinebrychoff on saanut venäläisestä kauppiassuvusta. Tällä hetkellä Sinebrychoff on sekin kunnioitettavat 200 vuotta vanha yritys.
Carlsberg-oluita on saatavilla kaikista hyvin varustetuista ruokakaupoista. Sen lisäksi useat baarit tarjoilevat Carlsbergia suoraan hanasta, sillä onhan se legendaarinen olutmerkki. Halpaa olutta Carlsbergiltä voi tilata myös rajakaupoista.
Carlsbergin sloganina oli pitkään “probably the best beer in the world” eli “ehkäpä maailman paras olut”. Vuonna 2019 yhtiö vaihtoi rohkeasti uudeksi sloganikseen “probably not the best beer in the world” eli “ehkäpä ei parhain olut maailmassa”. Tämä uusi mainoslause on saanut paljon suitsutusta maailmalla rohkeudestaan ja omaperäisyydestään. Carlsbergin ajatuksena sloganin vaihdossa on keskittyä edelleen laadun parantamiseen kasvun sijasta. Aivan kuin Jacobsenin suvussa oli tehty jo 1800-luvun loppupuolelta.
Carslbergin historia on kiintoisa tarina, josta olisi mukava nähdä joskus vaikkapa filmatisointi.